bingkisan kalam iman

'Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani'

Dari Abu Hamzah, Anas bin Malik r.a, pembantu Rasulullah saw. meriwayatkan dari beliau, bahwa beliau saw. bersabda, "Seseorang dari kamu tidak akan beriman (dengan sempurna), sehingga mencintai saudaranya sama seperti mencintai dirinya sendiri." [Disepakati oleh Bukhari dan Muslim]


Tuesday, March 18, 2008

MUHAMMAD RASULULLAH

MUQADDIMAH

Sesungguhnya setiap kali kaki melangkah menjadi tetamu,tanah barakah ini bagai berbisik mengiringi jejak-jejak musafir dibumi yang barakah iaitu bumi Anbiya' ini.Membisikkan kisah sejarah riwayat Islam daripada Nabi Musa dan Harun serta kisah-kisah hambanya yang mengembangkan Islam di Bumi Nil ini.Bumi yang barakah ini turut menyimpan manuskrip ketamadunan manusia yang hina dan sesat daripada kisah sang raja yang mengaku tuhan iaitu Raja Fira'un.firman Allah didalam Al Quran surah Al Qasos ayat ke 38,"Dan berkata Firaun."Hai pembesar kaumKu,aku tidak mengetahui tuhan bagimu selain Aku.Maka bakarlah hai Haman untukKu tanah liat(membuat batu bata),kemudian buatkanlah untukKu bangunan yang tinggi supaya aku dapat naik melihat tuhan Musa(Allah),dan sesungguhnya aku benar-benar yakin bahawa dia adalah pendusta".Ayat ini menerangkan tentang keangkuhan Firaun yang mengaku sebagai tuhan dan raja manusia,lalu Allah mengutuskan Musa AS dan Harun AS untuk menunjukkan kebenaran dan menghapuskan kebatilan.Turut terselit kisah Qarun yang tamak mengumpulkan harta tetapi bakhil didalam mengeluarkan harta untuk kepentingan rakyat didalam kesusahan.

Namun kisah perjalanan kalimah tauhid yang menyeru manusia kepada kebenaran telah bermula di Mekah Mukarramah oleh kekasihNya Muhammad Rasulullah SAW.Kisah yang sentiasa segar diingati oleh Ulul Albab iaitu mereka yang mempunyai akal dan sentiasa mengingati sirah Islam di bumi Allah.Munculnya Rasulullah SAW telah mencabar tradisi Jahiliyyah,membuka sejarah baru ketamadunan insan.Ternyata jalan Iman dan Islam sebenarnya penuh ranjau dan berduri sedang menanti,mengajak umat arab Jahiliyyah yang hidup didalam kegelapan untuk mentauhidkan Allah yang satu bukan semudah untuk memadamkan jejak-jejak pasir dipadang pasir.Tradisi kemusyrikan telah sebati dan diabdikan didalam hati mereka untuk mensyirikkan jalan Allah dengan mengikut jalan yang telah dibawa oleh nenek moyang mereka ketika itu.Memang pun telah terancana seperti didalam kitabNya Nabi Allah Ibrahim Khalilullah meninggalkan zuriatnya dilembah yang diberkati oleh Allah dan Malaikat,zuriatnya daripada suku kaum Jurhum.Tiba masanya lahirlah daripada salasilah Ismail As itu nabi yang membawa panji kebenaran yang telah diutuskan kepada manusia akhir zaman dan Rasul yang terakhir.

Baitullah telah menjadi saksi,baginda telah berjuang seperti Rasulnya sebelum ini membawa misi yang serupa dengan membawa umat manusia mentauhidkan Allah.Sepanjang 13 tahun Musyrikin mekah menindas mereka kerana ajaran islam yang dibawa oleh utusanNya.Namun mereka tidak keseorangan menempuh jalan Allah,demi Iman kepada Rasulnya para sahabat sanggup berkongsi derita,keringat dan air mata,darah hatta nyawa menjadi taruhan semata-mata memastikan kalimah tauhid disebarkan sehingga keturunan mereka memeluk agama Islam dan mati menjunjung kalimah Allah.Pengalaman Bilal bin Rabah tidak sedikit pun memadamkan obor iman mereka walaupun dibakar dengan bahan api mentah,dilemparkan batu ke jasad,percikan panas cahaya sang mentari dan kehinaan di sisi masyarakat Jahiliyyah semuanya menjana iman dan taqwa yang sangat luar biasa.



"Sahabat adalah manusia yang sangat istimewa dan telah menjadi pilihan Allah untuk membantu utusanNya mengembang kalimah tauhid".Didalam ayat yang sering kita dengar bahawa Allah merestui mereka(RADIALLAH HU ANHUM WA RADHU ANHU)iaitu mereka meredhai Allah dan Allah meredhai mereka dan Rasulullah SAW melarang mencela dan menghina sahabat.

Rasulullah SAW muncul ditengah-tengah masyarakat Jahiliyyah yang suka menumpahkan darah,sanggup berbunuh-bunuhan untuk mempertahankan kabilah-kabilahNya.Ironinya,nyawa anak-anak perempuan mereka terlalu murah,arak menjadi minuman utama,perjudian sudah menjadi sebahagian hidup mereka,penipuan dan riba didalam perniagaan menjadi sumber ekonomi mereka dan saat itu hidup didalam kegelapan.Hidup dizaman Jahiliyyah amat kabur sehingga zina menjadi budaya dan berleluasa sehingga mencemarkan ketamadunan dunia arab.Setelah lama berada di Mekah dengan menyaksikan mereka menyembah berhala dek hati buta mereka menyembah tuhan khayalan mereka yang telah diciptakan oleh nenek moyang mereka sendiri,lalu Allah telah mengarahkan Rasulullah SAW berhijrah ke Yathrib atau madinah.Daripada episod penghijrahan Rasulullah SAW bersama Muhajirin Mekah,maka bermulalah kisah perjuangan Nabi dan sahabat sehingga membebaskan masyarakat arab daripada belengu Jahiliyyah yang ilusi itu.

Didalam surah al-fath ayat 29,"Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengan dia(sahabat-sahabat)adalah keras terhadap orang-orang kafir tetapi berkasih sayang sesama mereka:kamu melihat mereka ruku'dan sujud mencari kurnia Allah dan kerdhaanNya,tanda-tanda mereka tampak pada muka mereka dari bekas sujud".Pengakhiran surah Al fath ditutupi dengan keterangan mengenai sifat-sifat Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatNya.

Didaalam ayat tersebut juga menceritakan tentang perjuangan Rasulullah SAW yang dibantu oleh sahabat-sahabat baginda yang diterangkan didalam Injil dan taurat iaitu,"seperti tanaman yang mengeluarkan tunasnya maka tunas itu menjadikan tanaman itu kuat lalu menjadi besarlah dia dan tegak lurus diatas pokoknya;tanaman itu menyenangkan hati penanam-penanamnya kerana Allah hendak menjengkelkan hati orang-orang kafir(dengan kekuatan orang-orang yang beriman)".

Didalam ayat itu juga Allah menjanjikan kepada orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh diantara mereka ampunan dan pahala yang sangat besar.
Didalam surah Taubat ayat 100,Allah berfirman mengenai sahabat-sahabat."Orang-orang yang terdahulu lagi yang pertama(masuk Islam)diantara Muhajirin dan Ansor dan orang-orang yang mengikuti mereka dengan baik,Allah redha kepada mereka dan mereka pun Redha kepada Allah dan Allah menyediakan bagi mereka syurga-syurga yang mengalir sungai-sungai didalamnya selama-lamanya.Itulah kemenangan yang besar".





Diharap agar penulisan yang sedikit ini dapat membantu untuk mengingati kembali sejarah perjuangan Rasulullah SAW bersama sahabat-sahabat sehingga berjaya mengembangkan ajaran tauhid dengan hanya berbekalkan kepada iman dan taqwa hatta sanggup menggadaikan nyawa semata-mata untuk memastikan misi dakwah tersebar luas.Perjuangan sahabat bukan sahaja tertumpu di kota Mekah dan Madinah tetapi menjangkau keseluruh pelusuk dunia dengan mengibarkan panji-panji Islam yang sentiasa relevan dan kekal sehingga hari kiamat dengan berbekalkan Al Quran dan Sunnah.Sesungguhnya setitik darah yang mengalir daripada tubuh badan sahabat amat bernilai dan tiada tandinganNya sehingga didalam hati mereka hanyalah mati syahid dijalan Allah tanpa memikirkan soal kemewahan dunia dan kemasyhuran yang meneggelamkan manusia kelembah kelalaian dan kealpaan.

Didalam penulisan yang ringkas ini akan menceritakan pengorbanan empat kahlifah Islam yang menjadi tunjang dan tulang belakang kepada keluasan dakwah serta diselitkan tentang kisah sahabat yang berjasa didalam membebaskan rakyat mesir daripada cengkaman kezaliman kerajaan Byzantin.Turut direncanakan didalam penulisan ini tentang perjuangan Wali dan ulama mesir yang menetupi dunia ini dengan ilmu.

5 comments:

FARABI said...

salam.

Saya amin. Boleh saya nak berkenalan dengan awak? jika awak sudi, ini email saya yer : haley_mamn@yahoo.com

wassalam.

Anonymous said...

Muhammad is my Leader,thus i follow him.
are you?

assalamualaikum, sekedar lewat

Unknown said...

An Nahl:125.
"Serulah (manusia) kepada jalan Tuhan-mu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk."


maka serulah manusia dengan pendidikan, lontarkan budaya toleransi dan perdamaian, kita cari persamaan waima wujud berjuta perbezaan.

mujahidkibod said...

mujahidah sejati
An Expression Of Love By A Mujahidah “Al Qaeda’s Living Legend”

21-12-2008

BELGIUM – Not Sheikh Usamah bin Ladin and also not his deputy, Dr. Ayman al-Zawahri. In fact the honor of having the title “al Qaeda’s living legend” was pinned onto a female, a 48 years old Mujahidah who had just been arrested by the kafir police of Belgium. She is Malika el-Aroud. Don’t know on what ground the security apparatus of Belgium called Malika a legend of the “terrorist” network. Because, either Usamah or Ayman, both had never mentioned Malika’s name.

However, Malika’s late husband, Abdessater Dahmane, was an al-Qaeda fighter who had been willing to sacrifice his life to detonate a bomb in a martyrdom attack in front of an enemy of the Taliban and al-Qaeda, ie. the traitor Ahmad Shah Massoud from the Northern Alliance, seven years ago. Other than that, Malika had, in one interview with the CNN television station, openly declared her love towards Usamah and his struggle in fighting the Western kafirs.

Malika was not the executant of the martyrdom attack, but she was accused of being the intellectual actor who cleverly gave motivations to the people to execute a determined action. "She was really, really active as a Jihad fighter who gives motivations," Claude Moniquet, an observer from the European Strategic Intelligence and Security Center told Associated Press.

According to Moniquet, Malika was very diligent in writing messages and invitations in French language on the internet about the struggle against the West. By using the nickname Oum Obeyda, this lady who originated from Morocco was known for planning attacks “on certain targets in Europe, maybe in Belgium and not Afghanistan." "She was the one, who three weeks ago sent messages over the internet. She is very dangerous," Moniquet reported.

Malika’s love towards Sheikh Usamah could not be doubted anymore. Malika still loves him, even though Usamah had sent Abdessater Dahmane to a 'mission of death'. On 9th September 2001, two days before the "World Trade Center Tragedy", Abdessater rahimahullah and a companion carried out a martyrdom bomb attack. The attack which was done under the order of Usamah, killed the leader of the anti-Taliban Northern Alliance, Ahmed Shah Massoud.

A team of reporters from the CNN TV station met with Malika in February in a small Swiss town called Guin. She lived there with her new husband, Moez Garsalloui, a Tunisian. Malika is a type of a lady who says directly what’s in her head.

Malika is someone who believed so much on Usamah’s motto about jihad. Together with Moez, she administered a site to promote jihad. The appearance of the site made the Swiss authorities detain the couple for a few days. The site was accused of inspiring jihadi actions. The investigation on that case is still ongoing until now.

Malika wears a black jubah (robe) which entirely covers her body from head down to the feet, except for a bit of opening for the eyes. Her brown eyes were so expressive and especially in a dramatic way when being under the light during her first interview with the CNN. While staring sharply at the camera, she said, "Becoming a wife to a martyr is the highest point in Islam. For a woman, it is something unordinary."

Malika was born in Morocco but her family migrated to Belgium. Earlier, she was a rebellious and free-spirited teenager. At home, she was asked to wear Islamic clothings even though she was inconsistent with it. However, she eventually began to change and became a good Muslimah.
Malika’s eyes widened the moment she told the story about her late husband’s desire to meet Usamah bin Ladin, who at that time lived in Afghanistan.

"Abdessater dreamt of being under the commands of Usamah bin Ladin," Malika said. "Yes, he pledged his loyalty to Usamah. Yes it’s very true, that was his dream. His dream was about meeting with Usamah, shaking hands and surrender himself to the commands of Usamah."

Malika’s husband was someone who really loved Sheikh Usamah when the leader of al-Qaeda appeared on TV, calling for jihad against the US and other countries that are violent towards the Muslims.

In the book that she herself wrote, "Soldier of Light", Malika wrote "Abdessater felt that the messages from Usamah on the TV was dedicated to himself."

In mid 2001, Abdessater departed for Afghanistan. Malika said that Abdessater was in the process of looking for a battle arena, he liked Chechnya. However Usamah recruited him to be in al-Qaeda, and Abdessater was trained in Jalalabad.

When Malika went there to open an orphanage, she was surprised with what she saw. Poverty there was critical and destructions were rampant as a result of war. Malika and Abdessater blamed the US for applying sanctions on the Taliban. ,

Malika informed that she felt real happiness there at that time being together with his husband and bonded within a community. Not long after that, she realized that she was being in the middle of a clan, a clan of Usamah which also included Usamah's wives.

"I could not imagined how happy they were," Malika said. "They were too radiant. Otherwise Usamah would not have married them. I believe he [Usamah] did not act capriciously towards them."

Malika admitted that she had never met Usamah because the women do not socialize with men. But Usamah possessed a charisma which captivated Malika’s husband.

Abdessater Dahmane had never told his wife that he would perform a martyrdom bomb attack. However, Malika learned a lot from his husband sacrifices. Malika's voice quivered when she told the story of how the families around her came forward to congratulate her for the deed her husband had jus performed. Malika was so surprised.

Only a few weeks after her mourning, a messenger of al-Qaeda delivered a letter which contained US$ 500. Usamah, Malika said, wanted to pay a debt. There was also a recorded cassette included inside the letter and through the cassette, Malika listened to the last words of her husband. Abdessater said that he loved Malika very much. Nevertheless, at that time he was already "over the other side”

The killing was carried out on the order of Usamah bin Ladin. His mission was clear. Supports for the Taliban was required as an anticipative measure after al-Qaeda had attacked the US. Just like his wife, Dahmane, who was recruited by the Tunisian al-Qaeda, was very loyal towards Sheikh Usamah.

The times of Malika’s mournings was interrupted by the American campaign in Afghanistan. Malika then made hijrah to Pakistan and in an extreme fatigue, she walked into the Belgian Embassy in Pakistan to get back to Belgium.

However the pain did not end there. In Belgium, Malika was brought to the tribunal as she was accused of involvement in the killing of Ahmad Shah Massoud. But the case was closed in 2003 due to lack of evidence. This hardened woman was not afraid of facing the investigation on the website she administered. Malika invited the reporter of CNN to her bedroom to show how she administer the internet forum. From the computer screen of Malika, the CNN reporter saw a rather big photo of Usamah bin-Ladin.

"Easy for me to imagine the love of my husband towards Usamah because I also feel the same thing." Malika said. "A majority of the Muslim ummah loves Usamah. He was the one helping the oppressed people. He was also the one doing the fight against the world’s biggest enemy, the United States of America. Therefore we love him," she affirmed.

Submitted by a Mujahid

Abu Abdul Bari said...

Assalamualaikum.. firman Allah didalam Al Quran surah Al Qasos ayat ke 38.......

sedikit pembetulan. mungkin ukhti tak perasan, yg bnar Al-Qasas (quran trjmahan Syamil).. Wallahua'lam